ארון אקורדיון ושידת גזר

 

 

     מעצבים רבים סוגדים לפיליפ סטארק. המעצב הקנדי ג'אד ביומונט סוגד לדונלד דאק: בעוד הקולגות שלו שואבים השראה לעיצוביהם מאייקונים של עיצוב איטלקי או סקנדינבי, רוב השראתו של ג'אד מגיעה לו מעולם דימויי הילדות והסרטים המצוירים "לילדים יש תפיסה מאד פתוחה ומשוללת דעות קדומות. הם רואים רהיטים בצורה לא שגרתית ואף ביזרית". הסטודיו של ג'אד מבקש לעצב וליצור סביבה מעניינת ומצחיקה, עם דימויים ילדותיים וציוריים. בין הרהיטים שלו ניתן למצוא ארון הנראה נמס, שידה בצורת גזר, שולחן בצורת כלב משתין, שידה מתוחה כמסטיק או אקורדיון וארון המחולק לשניים, כששבר גדול מעוצב באמצעו. "אני מחפש דרכים לגרום לאנשים לפקפק באובייקטים שסביבם ולשאול האם הם אכן צריכים להראות כך? אני לוקח את המציאות היומיומית הרגילה ואז מתגרה בה, משנה אותה, ממיס ומותח אותה", הוא מסביר.

 

 

 

 

     הסטודיו של ביומונט (Judson Beaumont), נקרא "קו ישר", שהוא השם הכי לא הולם למי שהעיצוב שלו חריג, נועז, שונה ומאופיין בשבירת כל כללי העיצוב והליכה לגמרי מחוץ לתלם. לפני מספר שנים החלו רהיטיו המדהימים במקוריותם ומשובתם ההומוריסטית, לעורר הדים בתערוכות עיצוב ובתקשורת הקנדית ובצפון אמריקה. למרות הביקוש הרב לו זוכים רהיטיו, הוא מתעקש לייצר רהיטים יחידניים ולא לחזור על אותו רעיון פעמיים, לדבריו "כדי לא לחזור על עצמי ולהישאר מקורי ויצירתי. כל לקוח הוא ייחודי ואנו בונים את הרהיט במיוחד עבורו". כך נאלצים מאות מלקוחותיו, ביניהם הזמרים הקנדיים ג'וני מיטשל וניל יאנג, להמתין בסבלנות חודשים רבים עד שיקבלו ממנו את הרהיט שהוא עיצב במיוחד עבורם.

 

 

  

     ג'אד כפי שהכל קוראים לו בהרבה חיבה, נולד בססקאצ'ואן שבקנדה ולמד אמנות ועיצוב בונקובר. מיד כשסיים את לימודיו, לפני עשרים שנה, פתח סטודיו עצמאי לייצור רהיטים יחידניים בונקובר, שם הוא חי ועובד עד היום, עם אשתו ושני ילדיו. "כשהייתי צעיר נהגתי לחשוב שכדי לעצב ולבנות משהו, אתה חייב לציית להוראות ברורות ונוקשות הכתובות בספר חוקים כלשהו", הוא מספר  "הנחתי שבכלל מישהו אחר צריך לבוא עם הרעיון ואני צריך לבנות לו את זה בדרך שהוא רוצה. אני מניח שזו הסיבה שרוב הרהיטים בחנויות נראים כך. בשיעור הפיסול הראשון שלי בביה"ס למדתי שזה בדיוק ההפך. שאלתי את המורה מה לפסל, והוא ענה: מה שאתה רוצה, לא חשוב אם זה טוב או רע, העיקר לנסות לעשות משהו שונה ומקורי. זה לימד אותי להסתכל על דברים אחרת. מאותו יום לא ראיתי בניין או שולחן כמו קודם. היה לי אתגר חדש: לעצב ולבנות שונה. המשפטים שמאתגרים אותי הכי הרבה הם כשמישהו אומר לי: 'לא תוכל לייצר כזה' או 'אף אחד לא ירצה את זה'".

 

 

     ג'אד שם דגש על עבודת צוות והיצירה בסטודיו שלו נעשית במשותף בידי צוות של שמונה בעלי מלאכה: חרשי עץ, צבעים, פסלים ותבניתנים "אתה הוא בעצם מי שאתה מעסיק", הוא אומר. לצד הרצינות והקפדנות הבלתי מתפשרת של הצוות בייצור הרהיטים, הם מקפידים לא להישאר רציניים מדי  ואוהבים למתוח זה את זה, לשתות בירה ולספר בדיחות גסות. בכל יציאה שלהם לסיבוב תערוכות בצפון ארה"ב, ג'אד דואג שישארו להם גם כמה ימים חופשיים רק בשביל לכייף ולהשתולל.

 

 

   

     הקנדים ידועים כבעלי מודעות אקולוגית גבוהה מאז ומתמיד. הלהיט שפרסם את ג'וני מיטשל הקנדית בכל העולם, היה "מונית גדולה וצהובה", שיר מחאה על הרס הסביבה: "הם לקחו את גן עדן והפכו אותו למגרש חנייה, לקחו את כל העצים למוזיאון והיית צריך לשלם דולאר כדי להיזכר איך נראה עץ". כנראה שהקשר בין מיטשל לג'אד, מעבר לחיבתה לרהיטים שלו, הוא גם חברות אידיאולוגית. ג'אד חבר פעיל בארגוני שמירה והגנה על יערות ובארגוני ייצור רהיטי עץ והוא והצוות שלו שותפים פעילים למודעות האקולוגית ההולכת וגוברת בעולם בכלל ובתחום העיצוב בפרט. הם מקפידים להשתמש אך ורק בחומרים ממוחזרים לייצור הרהיטים שלהם ואף משתתפים בהפגנות ובפעילויות להגנת הסביבה. ג'אד עצמו הוא נייטשר בוי מבוגר, המעדיף את מלאכת היד האישית ומתנגד לייצור התעשייתי, שהוא מאמין שמגביל את היצירתיות. "הייצור אצלנו לכן יקר ועם סיכון גבוה שהמוצר יתקלקל או לא ימצא חן בעיני מישהו", הוא מודה בקשיים שאמונתו מסיבה לו "לכן הלקוחות משלמים מחצית ממחיר הרהיט בהזמנה ואנו מערבים אותם בתהליך הייצור משלב השרטוט והתכנון, דרך בחירת הצבעים ועד לבניית הרהיט".

 

 

     ג'אד וחבורתו עם דעותיהם ורהיטיהם המשונים רק מושכים אליהם יותר ויותר לקוחות. לאחרונה הם החלו לעצב סביבת ריהוט שלימה לארגונים בערים רבות שבצפון אמריקה: אולפני סרטים לילדים, אזורי משחק וספריות בבתי חולים לילדים, בהם מיטות ילדים הממוקמות בתוך רכבות וגני שעשועים שלימים עם מצודות, מכוניות וחדרי ילדים. "עכשיו אנחנו מתכננים לייצר בתים אישיים עבור חיות המחמד של אנשים, לכלבים וחתולים הביתיים שלהם", הוא מגלה, אבל מודה שאת הסיפוק הרב ביותר הם מקבלים מעבודה עבור ילדים ובמיוחד עבור בתי חולים לילדים. ג'אד תרם הרבה מרהיטיו המעוצבים וגם חלק מפרסים כספיים שקיבל לארגוני צדקה ובמיוחד למוסדות לטיפול בילדים. ג'אד ואשתו אמי עיצבו גם את מחלקת הילדים בבית חולים "בית ישראל" בונקובר.  

 

  

     לאחרונה יצא משרד התיירות הקנדי במסע פרסום לחוף המערבי של קולומביה הבריטית, שהוא המקום הטוב בעולם לחזות בלווייתן השחור (הקילר, הנקרא לווייתן אורקה), המסייר בלהקות גדולות ומדלג במי האוקיינוס להנאת התיירים ותושבי רצועת החוף. ג'אד והצוות שלו יצרו לרגל האירוע  125 לווייתני אורקה בגודל טבעי (8 מטר) מפיברגלס, שהוצבו במקומות מרכזיים ברחבי העיר ונקובר. אמנים מקומיים צבעו את הלווייתנים והם נמכרו במכירה פומבית שהכנסותיה נתרמו לקרן לילדים נכים ומוגבלים. הפרוייקט היה בהשראת פרוייקטים של אמנות קהילתית, כמו הפרות ברחבי העיר שיקגו, חזירים בססקטון או צבאים בטורונטו, שתיהן בקנדה.

 

 

מודעות פרסומת

תגובה אחת בנושא “ארון אקורדיון ושידת גזר”

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s