האגו של החפצים בבוידעם

 

 

    בגלריה לאפייט בפאריס הם מיקמו כסאות בטיחות של ילדים, במכוניות מתנגשות במתקן שעשועים ובמרכז פומפידו ריפדו שרפרף בפאת שיער טבעי ומוזהב של אשה.

 

 

     הם עיצבו ערכה מיוחדת לחופשה במזוודת נופש שקופה, הכוללת משקפי שמש שעל עדשותיהם מודפס נוף ים כחול ומצוידת בשעון יד שעליו מדבקה המסתירה את השעה וכתוב עליה: "חופשה". כיסאות וספות שהם מיצרים הם מרפדים בצמחיה טבעית פורחת ובונים רהיטים לחוף הים עשויים מחול ים. "אהבנו את העובדה שכל מיני צמחים יכולים לשמש גם כרהיטים, למשל כסא שאפשר לבטא בו את כישרונות הגינון שלך והוא גדל ופורח בעונות השנה", הם מצטדקים בתמימות מעושה.

 

 

    

     חברי קולקטיב העיצוב הפריסאי "5.5" הצעירים והנלהבים, עושים את כל מה שאסור או לא מומלץ בעיצוב התעשייתי ששכפל עצמו לדעת ומצליחים להחדיר לשוק המתועש וההמוני, מוצרים אישיים המיוצרים בייצור לא סטנדרטי עם מגע ידם ונופך אמנותי. הם מנסים לבחון את גבולות העיצוב, כשהם מתערבים ומפריעים בצורה שובבה ויצירתית לתהליך הייצור התעשייתי. כל אלה הם משאת נפשו של העיצוב הצעיר כיום באירופה, כשדווקא בעידן הקדמה הטכנולוגיות, הוא הופך לפרימיטיבי ושב למסורת עבודת היד מהעבר.

 

     חמישה בוגרי בית הספר הלאומי לאמנות שימושית בפאריס, בני 26 כולם, הקימו לפני כשלוש שנים קבוצת עיצוב משלהם בשם: "5.5", שהפכה לשיחת היום בסצנת העיצוב האירופאית התחרותית: וינסנט ברנג'ה Vincent Baranger, ז'אן סבסטיאן בלנק Jean-Sebastien Blanc, אנטוני לבוסה Anthony Lebosse, קלייר רנארדClaire Renard ודיויד לברטון David Lebreton, שאמנם פרש לאחרונה מהקבוצה, אך היא עדיין מחומשת בשמה ללא שינוי "חמישית ג'קסון שמרו על שמם גם כשמייקל ג'קסון פרש מהחבורה", מתרץ ברנג'ה בבדיחות.
 
     בראשית דרכה נטפלה הקבוצה לרהיטים ואובייקטים קיימים מחיי היום יום והעניקה להם פירושים אירוניים, הומוריסטיים ומעוררי מחשבה משלה. כך נתגלתה ביריד הרהיטים הבינלאומי בפאריס 2004, שם עוררה עניין רב ומיקדה את תשומת לב קהל המבקרים והתקשורת ומאז היא מוזמנת ולוקחת חלק בכל תערוכה חשובה, כמו זו שבבית העיצוב היוקרתי Lafayette Maison ובתערוכה הבינלאומית Tokyo Designer’s Block.  שם בטוקיו צד אותם היצרן הידוע פביאן בונילו וביריד הרהיטים הבינלאומי בפאריס 2005, הם כבר הציגו רהיטים שעיצבו בעצמם ואף החלו לייצרם לחברות-על כמו Salviati, Arc, כשהם ממשיכים להיות שונים ומקוריים אך שימושיים. עם האמביציה הדוהרת שלהם והחתרנות היצירתית והמפתיעה, "5.5" מסתמנת כקבוצה שצריך לעקוב אחריה מקרוב וברצינות. או אולי דווקא לשכוח מהרצינות, כשמדובר באחת מקבוצות העיצוב המצחיקות, בועטות, שובבות ועתירות ההמצאה של העיצוב העכשווי. 
 

 

נגד המכונה ובעד עבודת היד

 

   

      "עבודות היד של פעם ניחנו באינטיליגנציה שכבר שכחנו אותה", מקוננת רנארד ומוחה נגד תיעוש מוצרינו היומיומיים, חסרי המגע החם והאישי. בתערוכה בביאנלה הצרפתית לקרמיקה שנפתחה בימים אלה, הם החליטו להזכיר לנו את יופי עבודות היד שנשכחו בעידן המכונה. הם חברו לרשת הפורצלן המאוד יוקרתית "קרן ברנדוט" והם מציגים סדרה בשם Ouvriers-designers, של כלים עם שעשועי עיצוב ושינויים שיצרו בקלאסיקות בנות מאות שנים של היצרנית הותיקה. במשך כחודשיים עבדו חברי הקולקטיב כתף אל כתף עם הפועלים במפעל היצרנית בלימוז' (היא בירת הפורצלן בצרפת), לבושים סרבלי עבודה לבנים והציגו בפניהם אפשרויות מרעננות, איך אפשר למצוא יצירתיות מלאת חדווה גם בתוך גבולותיה השמרניים והקפדניים של חברה מסורתית:

קרעו את ההדפסים המוקפדים והמעודנים מזהב שעל הצלחות האצילות והדפיסו פיסות מהם מעורבבות בחוסר סדר ובהרכבים מחודשים. הטביעו על צלחות הפורצלן העתיקות, מספרים מהונדסים מעולם המחשב וההיי טק. קישטו בעיטורי זהב דווקא את פנים הכלים והשאירו את חיצוניותם צחה ונקייה. הטביעו זהב על פני הכלים דווקא היכן שבא להם, לא בדיוק במיקום הגיוני ובמקום לקשט כלים ברוזנים ונסיכים, עלמות חן ואורנמנטים יוקרתיים – קישטו אותם בטביעות אצבעותיהם המלוכלכות, אבל בצבע זהב. כך הם הכריחו את היצרנית מלימוז' לעשות הפסקה בייצור הטכנולוגי המשעמם במכונה והעשירו את מוצריה המושלמים בטעם חדש ומיוחד – דווקא באמצעות טעויות, חוסר דיוק ויצור אקראי. אגב, במקביל ייצרה השבוע "קרן ברנדוט" בייצור סדרתי מוקפד, מהדורה מוגבלת לשוק האספנים של הכלים שעיצב הקולקטיב ביצירה אקראית וספונטנית. מה שמוכיח שהתעשייה אינה מתכוונת להיכנע וגם לצחוק יש גבול.

 

 

מעצבים אגו לחפצי היום יום

     "רוב הקהל כיום מזהה את העיצוב בעיקר כסטייל נאה ודקורטיבי", מסבירה רנארד "רצינו לנסות ולראות אם אנו יכולים ליצור אצלו עניין מחודש באובייקטים אנונימיים, פשוטים, זולים, הנעלמים מן העין, המזקקים את תמצית העיצוב ההמוני, התעשייתי והשימושי ללא קישוטים. הם מהווים חלק משמעותי ובלתי נפרד מחיינו היומיומיים, אך סובלים מדימוי ירוד. רצינו לבחון את מעמדם. למרות שהם כה ידועים, הם נמצאים רק ברקע, חשיבותם רק בשימוש ובתפקוד השוטפים שלהם, למשל במטבח וכולנו מתעלמים מהם כשזה מגיע למשל לאירוח".

     כדי להעניק את הטיפול הפסיכואנליטי שלהם לאותם חפצים וגם למשתמשים בהם, לקחו חברי הקבוצה גלריה והרכיבו בה דירה שלמה מחפצים יומיומיים, אותם לא שינו אלא רק הוסיפו להם פירוש משלהם: רגלי שולחנות פשוטים ומינימליסטים, קושטו בכיסויי פלסטיק דמויי רגלי כסאות פיתוחים מקושקשים מתקופת לואי ה-14. שולחן בסגנון קלאסי עם סלסולי רוקוקו, נבנה כולו, יחד עם המפה שעליו, מיחידה אחת של מלמין פלסטי זול דמוי עץ. מתקן תאורה שהונח על השולחן עוצב עם פיתוחים אלגנטיים בנוסח הרוקוקו ובמרכזו האיר פנס כיס זול ופשוט.

 

 

בחדר השינה הם הציעו מיטה עשויה ממזרון בלבד, שלוח גבס חשוף ומתועש משמש לה כגב ובו חטוב מדף אינטימי לספרי קריאה. מנורת הקריאה נבנתה מאהיל עם מוט שהתחבר ישירות לשקע, ללא חוט חשמל. האמבטיה נבנתה מגיגית כביסה פלסטית שזכתה לרגלי מתכת שהוריש לה כסא ישן שהלך לעולמו. לארגז כלים פלסטי גדול הם הוסיפו דלת מהודרת של ארון סלון יוקרתי והפכו אותו לארון דיסקים. כדי להאיר את החדר, הם הציבו מנורת ספוט מול מראה זוויתית שהכפילה את מקור האור ויצרה נברשת זורחת של ספוטים. באמצעות חיבור עשרות בתי שקע ותקע פלסטיים זה לזה, הם הרכיבו שנדליר מהודרת. בגיליון נייר גדול הם גזרו פיתוחים וערבסקות אוריינטליות והניחו אותו על מרבד מפתן הכניסה, שהפך באחת לשטיח אקזוטי. לחדר האוכל עיצבו סטנד מעוצב וסטייליסטי, שבראשו ניתן היה לנעוץ כוסות זכוכית פשוטות, המוניות או חד פעמיות וללגום מהן באלגנטיות קרירה, או לחילופין להתרווח במטבח לשתיית קפה, אותו ממתיקים מאזני הספל העשויות סוכר.

  

מהות החפצים וייעודם לא שונתה, אלא רק נתווסף להם פירוש שובב ואירוני, המשפר את תדמיתם רק כדי לרפא את האגו שלהם. גם ניתוקם מהקשרם השכיח והאפרורי בארון, במגירה, בבוידעם, במרתף והצגתם ברוב כבוד בגלריה, האירה אותם באור חדש. "הם הרי עמדו במבחני הזמן, האופנות וכל המהפכות הטכנולוגיות והחברתיות", נותן להם ברנג'ה ריספקט "למרות שלא היוו אתגר אסתטי למעצבים, האם הם לא יכולים בדרכם להיות אייקונים של עיצוב?". 
 

 

יום נגד צריכה

     המשחקים שעושה הקבוצה בעטיפה המסוגננת של מוצרים המלווים את חיינו, חושפים את הכסוי השטחי של העיצוב הבא לעודד ביקוש וצריכה, להכריח אותנו להחליפם מדי כמה שבועות ולתת לנו איזושהי סיבה לכך. כקריאת תגר מול המניפולציות הללו של היצרנים וסוחרי המוצרים, יצרה הקבוצה סדרת מוצרים החפים מעיצוב או כל פיתוי לחמוד ולרכוש אותם והם ניחנים אך ורק במימד שימושי. בסדרת עבודות בשם Defects of Deco ("המוצרים הדפוקים של המאה"), הם הבריגו ראשי כוסית יין וסכו"ם לעצמים לגמרי נטולי הקשר וחסרי חן, שתיפקדו כידיות אחיזה תמוהות ויצרו כלי אוכל הזויים אך לא בדיוק נחשקים: כוסית קריסטל ליין קיבלה רגל מבול עץ, מנמר צעצוע פלסטי, מאיקונה של המדונה, ממלחיה ומקופסת תרופות גלילית מפלסטיק. ללהב הסכין הוצמדה ידית משפופרת ממרח מרגרינה. כידית מזלג שימשה כיכר לחם ואף שלט טלוויזיה והכף הוצמדה לקונכייה ולצעצוע רובוט נינג'ה.

 

 

השיבה לחיים של מוצרים מהבוידעם

 

     סוגיה נוספת שהעסיקה את הקבוצה, היא איך אפשר להחיות חפצים שגוועו מזקנה ולהעניק להם גלגול חיים נוסף? הם בחרו בחפצים שכיחים ויומיומיים אותם קוששו מהאשפה, מהרחוב, או שנמצאו תקועים בבית ללא צורך וקישטו אותם באלמנט עיצובי צעיר ורענן: לכיסא קשיש וחום, הוסיפו רגל תותבת מפלסטיק ירוק ומשובב, מושב קש נושן ומבוקע הוחלף במשטח היי טקי ירקרק ושקוף, חיברו זה לזה שולחנות וכסאות לא תמיד תואמים ומתחו כבלי גומי ירוקים לשידות, במקום דלת. למה תוספות בירוק דווקא? יש להם מושג ירוק על כך: כדי להבליט את הניגודים.

– מה תכניותיכם לעתיד?
"התערוכה של כלי הפורצלן שלנו תוצג בדצמבר בגלריה של דרוג דיזיין באמסטרדם ובאפריל 2007 בסלון הבינלאומי במילנו", מסכמת רנארד "לאורך השנים תרמנו עבודות לתערוכות לא מסחריות, בתקווה שהן ישמשו לנו קרש קפיצה. יצרנו הרבה קשרים עם לקוחות ומעט עם יצרנים. מעניין אותנו יותר הקשר עם הצרכנים מאשר עם היצרנים. עבורנו 'עיצוב' הוא שאלה נצחית וכל פרויקט שלנו הוא שלב נוסף בתהליך הפענוח שלה".
 

 

 

www.cinqcinqdesigners.com
 
 

מודעות פרסומת

תגובה אחת בנושא “האגו של החפצים בבוידעם”

  1. ואוו אני כלכך אוהב כלי פורצלן. נותן פאן כלכך יוקרתי לארוחה. בהחלט כלי פורצלן מרשימים מוצגים בתערוכה הזו. מקווה שיום אחד אני יוכל לבקר בתערוכה 🙂

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s