אינדיאנית בפאריס

 

     את תכשיט הצוואר עטור הנוצות האדומות "אינדיאני בפאריס", מגלה דורי צ'נגרי שהיא ייצרה רק יומיים לפני פתיחת תערוכת ביז'ורקה הבינלאומית לתכשיטים בפאריס. "הרקמה הייתה מוכנה חודשים מבלי לדעת לאן היא הולכת וכשעשיתי ספירת מלאי של נוצות, באופן הכי מיקרי בעולם הן נעמדו לידה וראיתי שהם מתאימים. שיא המקריות". יומיים אחר כך זכה האינדיאני של צ'נגרי הישראלית בפרס "התכשיט היוצא מהכלל" בתערוכה המאוד יוקרתית הזו.

 

 

 צ'נגרי בעיר הגדולה

    

     כבר יותר מעשור ניצבת צ'נגרי בשקט ובצניעות אך ללא עוררין, בשלישיה הפותחת של התכשיטניות הישראליות המצליחות ביותר בעולם. תכשיטי האופנה שלה מוצגים במוזיאונים נחשבים, מופיעים בקטלוגים של תכשיטי כסף וזהב יקרים, מתפרסמים על שערי המגזינים המובילים כמו VOGUE,  אופיסיאל, ELLE ומקשטים כוכבות כמו ג'ואן קולינס, ג'יין פונדה, מלכת היופי של ספרד וגילה אלמגור שזכתה לתכשיטים שעיצבה צ'נגרי במיוחד עבורה. אפילו מירנדה התהוללה עם עגילים צבעוניים וגדולים של צ'נגרי לאוזניה בסדרת הטלוויזיה "סקס והעיר הגדולה". תכשיטיה נמכרים בצרפת, בלגיה, הולנד, אנגליה, גרמניה, איטליה, ספרד. בעולם מכירים אותה טוב יותר מאשר היא מוכרת כאן בארצה. היא לא מעסיקה משרד יחסי ציבור, נבוכה מאד כשהיא צריכה לדבר על הצלחתה ומעדיפה לספר על אומנותה. "עיתונאים כותבים על מי שכבר כולם מכירים. חשבתי שהם כותבים על מה שמעניין, אבל התבדיתי, הם כותבים על מה שמגישים להם", מושכת צ'נגרי כתף "אני הוצאתי עצמי מהמשחק".

 

     התכשיטים שלה נעשים בעבודת-יד בטכניקה המיוחדת לה ובשיטות רקמה שהיא מפתחת. "כבר בראשית דרכי החלטתי שאייצר תכשיטים יחידניים, שכל אחד יהיה מיוחד למי שעונדת אותו. זה דורש הקרבה, כי זה מצמצם את קהל היעד למביני דבר", אומרת צ'נגרי "הטכניקה שלי בונה את הצורה מחומר הגלם. הצורות והצבעים באים מעולם מאד פרטי ואישי, חלק מהנפש שלי, נולד ממני, דרך אישית שבה אני רואה צבעים. בתחילת תהליך העיצוב אני יושבת ורוקמת את התכשיט פיזית. נקודת המוצא שלי היא האופנה, אני תמיד מתעדכנת אילו בדים וגזרות יוצאות לשוק, אך מאד נשמרת ממגזינים ומגמות ושומרת על האופק שלי נקי מהשפעות, כי בגללן לכל מקום שאנו מגיעים כל הדברים נראים אותו דבר". אין לה גם מי שמכוון אותה מבחינה מסחרית, מלבד החושים שלה שתמיד כיוונו אותה לתכשיטים קולעים מבחינת הביקוש. "כשאתה מצליח אתה מתחיל להתעצל, אני לא נחה על זרי הדפנה. כשמעצב מתחיל להקשיב לסוכנים שלו הוא בדרך למטה". היא אומרת. קווים לדמותה של האישה שעונדת צ'נגרי: "מאד מודעת לגוף ולנוכחות הנשית שלה, אך מסרבת להיות עבד נרצע של האופנה. מי שיוצרת בעצמה את הדמות שלה, קונה מכנסי מעצבים, טישירט בשוק הכרמל, תחבר לזה משהו של הסבתא ותוסיף את התכשיט ממוקם נכון – אך אחר. לא להיות כמו כולם. נשים מפורסמות לא עושות לי את זה. ביפן הפגישו אותי עם לקוחות יפניות שקונות תכשיטים שלי שמונה שנים. אחת מהן סיפרה לי שחסכה חודש בחדשו עד לכריסטמס כשהיא החליטה שמגיעה לה מדליה בצורת סיכה שלי, איתה היא באה לפגישה איתי. עבורי היא גדולה מהחיים, כי היא באמת אוהבת את התכשיטים שלי".

 

 

הייתי ילדת פרא, המשוטטת יחפה בירקון

 

     צ'נגרי ( 56) גרה מאז שהיא זוכרת עצמה במיתחם בזל בתל אביב, נשואה לגיורא המנהל את עסקיה ולזוג שני ילדים: בת העובדת כמעצבת ברשת שילב ובן שהשתחרר כעת מהצבא. היא נולדה ברמת גן כדורי אלטרס, לאבא רואה חשבון ואמא תופרת, משפחה קשת יום שעלתה ארצה מיוון. "בבית עשינו הכל במו ידינו – הכנו ממולאים, כבשנו סרדינים, תפרנו ריפוד לספה, בנינו אוהל לקמפינג שייצרנו בעצמנו, הצעצועים שלי לא היו קנויים אלה עשו לי אותם. אפילו פיג'מות אמי תפרה לנו, רק הנעליים קנו בחנות". צ'נגרי נרשמה לאוניברסיטה ללמוד ביולוגיה ולמלא את צו הוריה לרכוש תואר אקדמאי, כשעינה צדה מודעה בעיתון על פתיחת מחזור ראשון ללימודי טכסטיל בבית ספר שנקר "זה היה בית ספר עלום ללא מתן תואר אקדמאי, אבל אני צריכה לראות תוצאות מהר והעדפתי את זה על עיסוק בביולוגיה. לא ידעתי להחזיק עפרון וקיבלו אותי כי אמרו שהיה לי קו מעניין", היא מספרת.

 

 

 

 

    

     בכל שנות השבעים עבדה צ'נגרי בביתה ומכרה קולקציות של ביגוד בעיצובה. אחר כך החלו שנות נדודים בעולם בעקבות עסקיו של בעלה, בעיקר בפאריס "הוא בא מעולם אחר משלי", היא אומרת "ממשפחה הונגרית אשכנזית מחונכת ואני הייתי ילדת פרא, המשוטטת יחפה בירקון". בשעות הפנאי שעמדו לרשותה בשפע בזמן עסקיו של בעלה היא החלה לעצב אלמנטים טכסטיליים וכיוונה עצמה לעיצוב התכשיטים. בתחילת שנות השמונים הקימו בני הזוג סוכנות לתכשיטי אגאתה המיובאים מחו"ל, אך נכשלו והפסידו את כל כספם. "אז אמרתי לעצמי, למה אני צריכה לייבא תכשיטים? אעשה אותם בעצמי", משחזרת צ'נגרי "ייצרתי ומכרתי לחנויות סיכות, חרוזים מבצק, תיקים מטריפים שכל אחד ייחודי וחתום על ידי. ישראלי בשם אלקיים שישב באטלייה משלו בפאריס והיה כוכב שייצר בדים לכל מעצבי האופנה המובילים בעולם, הפגיש אותי עם תמרה יובל ג'ונס וייצרתי עבורה אביזרים תואמים לבגדים שעיצבה. אז עוד לא הכירו בארץ את המונח אקססוריז לאופנה. הייתה שממה, רק תכשיטי זהב ויהלומים. באותו אופן התחלתי לעבוד עם מעצבי אופנה נוספים, כמו גדעון אוברזון, יובל רביב, ירון מינקובסקי, שי שלום. עיצבתי להם אלמנטים רקומים שהשתלבו בבגדים שעיצבו וגם הופיעו תחת שמם, מה שמאד הפריע לאגו שלי". עם גוטקס החלה צ'נגרי לעבוד לאחר שלאה גוטליב, מייסדת חברת גוטקס ובעליה דאז, גילתה את תכשיטיה על שער מגזין בינלאומי שקראה בזמן טיסה. היא ביקשה לברר מיהי התכשיטנית המוכשרת ונדהמה לגלות שהיא ישראלית הפועלת מהארץ. "כל מלחמת המפרץ בין הסקאדים והסירנות, ייצרתי לגוטקס חזיות רקומות וזה הציל אותי כלכלית", נזכרת צ'נגרי. לפני תריסר שנים פעלה צ'נגרי מחנות תכשיטים שנשאה את שמה ברחוב סוקולוב, במיתחם בזל בתל אביב. "ואז התאהבתי בחנות קטנה בדיזנגוף ולא הייתי מסוגלת לחשוב על אף חנות אחרת. החנות הייתה שייכת לדקורטור יעקב שהיה ידוע בכל העיר. כל בוקר במשך שנתיים שתינו קפה ביחד ואני חזרתי ושיננתי באוזניו שאני רוצה את החנות שלו. בוקר אחד ארע הפיגוע בקו חמש והוא נהרג בפיצוץ. שכרתי את החנות שלו מבלי לברר אפילו מה מחירה. הוא פשוט השאיר לי את החנות שלו. מאז אני משאירה אותה קטנה כמו שהייתה תמיד, לא מרחיבה ולא נוגעת בה. דברים יפים באים באריזות קטנות".

 

 

דברים יפים באים באריזות קטנות

 

     החנות הקטנה של צ'נגרי היא כמו אריזת שקית חומה ופשוטה, שמסתירה בתוכה אוצר ייחודי ועוצר נשימה, קל וחומר כשמדובר במותג בינלאומי. "מיכל נגרין ואיילה בר מכרו את התכשיטים שלהן בדוכן ברחוב, שם היה הקהל שלהן, לי היה סטודיו והצמיחה שלי נוצרה באמצעות אופנאים. הן גם יותר נגישות לקהל ויותר קלות לעיכול ולכן יותר מצליחות ממני מסחרית. את השוק שלי צריך לגדל. אבל הנשים הישראליות נועזות ומאמצות כל שיגעון שלי, הן מחפשות להיות מיוחדות הרבה יותר מהנשים הצרפתיות למשל, שרוצות להיות 'כמו שצריך'". אין ספק שגוטליב הינה המעצבת הישראלית המצליחה ביותר בעולם עד היום, עם המותג גוטקס שעיצבה בעשר אצבעותיה. כעת מביאות את התהילה לעיצוב הישראלי קבוצת תכשיטניות. "אני מעריכה מאד, מאד, מאד את התכשיטניות הישראליות", אומרת צ'נגרי "אנחנו מהוות כוח, אנשים באים בכל העולם – מניו יורק ועד ספרד, לראות מה הישראליות עשו. זה אדיר. יש לנו עולם צבעוני ויצירתי חריג, כי ישראל ממוקמת קרוב אך רחוק, מה שמאפשר לנו להביא חומרים אחרים ונועזות צבעונית שאין להם בחו"ל, כי התרבות שלהם כותשת אותם. התכשיטניות הישראליות הן מקור גאווה עבורי, כי אני יודעת מאיפה באנו. יש לנו ביצים ואומץ לעשות דברים אחרים". אפשר למצוא בין התכשיטניות הללו הרבה קווים משותפים: מיכל נגרין, איילה בר ודורי צ'נגרי נוחלות הצלחה חובקת עולם, רוב עסקיהן בחו"ל אך הן ממשיכות לחיות וליצור בארץ ושלושתן חפות מגינוני סלבריטאיות. "היחסים בינינו נפלאים, אנחנו לא דורכות זו לזו על הרגליים כי הקהל שלנו והסגנון של כל אחת שונה".

 

     בניגוד לעמיתותיה אין לצ'נגרי כוונה להתרחב לייצור אביזרי אופנה כמו נעליים ותיקים. "אני יודעת שכיום המעצבים מעצבים הכל, אבל אני הרי אף פעם לא הולכת עם הזרם. כדי לעצב נעליים צריך מומחיות. בעולם המודרני כשיש לך משהו טוב ביד, אתה ממתג ומדביק אותו על כל מיני דברים כדי לעשות יותר כסף. אני לא קשורה ולא תלויה באופנות אלא לאומנות, את התכשיטים שלי קונים גם מוזיאונים".

 

 

     צ'נגרי אישה נעימה, ישירה וסוחפת באופטימיות שלה. "התכשיטים שלי מביאים הרבה שמחה לאנשים. העולם המודרני מאד מנוכר, אנשים נשחקים ונעלמים. התכשיטים שלי מסבים לנשים תשומת לב והופכים אותן למעניינות", אומרת צ'נגרי. היא מגיעה כל בוקר לעבודתה בסטודיו שלה, המעסיק 35 נשים העסוקות כנמלים חרוצות בהרכבת וייצור תכשיטיה בעבודת-יד. בשאר הזמן היא מרבה ללכת לים "אני אוהבת את הים מאד, הוא חלק מחיי. אין לי זמן לקרוא ספרים אך אני הולכת הרבה לסרטים המציגים עולמות אחרים, למשל 'שר הטבעות', מטריקס, בלייד ראנר, שוורצנגר, אינדיאנים, מכשפות ואגדות בדיוניות".

 

מודעות פרסומת

2 תגובות בנושא “אינדיאנית בפאריס”

  1. אחרי שראיתי כתבה עלייך בקרתי אתמול בחנות בדיזנגוף.פשוט מדהים!!!איזו צבעוניות יצירתיות ועבודה מושלמת!!!!בשבילי זה היה כמו בקור במוזיאון!!בהצלחה ובהמון הערכה

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s