השפעת "אפקט החממה" על הספה בסלון

 

 

המפעל הביתי של ירמי זטלנד במושב בצרה

 

     חייו של ירמי זטלנד (37), רסטורטור של רהיטים עתיקים, שפעו אירועים מכוננים. למשל כשצפה ב"אמת מטרידה", סרטו האפוקליפטי של מי שהיה הנשיא הבא של ארה"ב אל גור, על עתידו של כדור הארץ בהשפעת "אפקט החממה". עיניו נפקחו לראות את הסכנות הטמונות בכל החומרים הללו שהנגרים, הרפדים ושאר בעלי המקצוע סביבו השתמשו בעבודה על הרהיטים ששיפץ: תרסיסים כימיים, דבקים רעילים ומסרטנים, רהיטים שנבנו מלבידים פולטי רעלים. אז גמלה בלבו ההחלטה לנהל "חיים ירוקים" וטבעיים ולצרוך חומרים ממוחזרים, למען עתיד כדור הארץ.

 

     רסטורטורים של דברי אמנות עתיקים, משתמשים בחומרים טבעיים ובמסורות עבודה של העבר, אבל זטלנד הלך עם זה רחוק מאד. בתור התחלה הוא החל לייצר "ביו דיזל", זהו סולר עליו נוסעת מכונית הפג'ו פרטנר המסחרית שלו, אותו הוא מפיק משמן בישול משומש של מסעדות. "כבר שנה המכונית שלי לא ראתה תחנת דלק. אני מתדלק אותה רק בביו-דיזל שאני מייצר בעצמי וכך אני גם מסייע לעולם המטורף הזה שמאגרי הנפט שלו מתדלדלים", מעיד זטלנד. כך גילינו שלמסעדות אסור לשפוך את שמן הבישול המשומש שלהן לכיור או לאסלה, כדי שלא יסתום את הביוב כשהוא מתקשה. לכן הן אוגרות את שמן הבישול המשומש במיכלים וחברה בשם "פנדנגו" אוספת אותו מהן ומוכרת אותו לתעשיית התמרוקים, המפיקה משהשמן גליצרין, ממנו מכינים סבונים. (חלקו עובר גם לתעשיית אוכל לחיות בית, למרות האיסור החל על כך, שכן התוצרת הוכחה כמסרטנת). זטלנד קבע חביות עם ברזים לאגירת שמן משלו במסעדות רבות, בין היתר כאלה הסמוכות למקום מגוריו, באזור מלון שרתון בתל אביב ליד הים: "בית תאילנדי", "ברבונייה", "מינה תומאיי", "פורטרהאוס" באזור השרון ועוד. המסעדות הצטרפו למאבק למען איכות הסביבה והן תורמות לחביות של השכן הירוק שלהן חלק משמן הבישול המשומש שלהן וזטלנד עובר ביניהן כל שבועיים, ממלא ואוסף ג'ריקנים של שמן מהחביות.

 

 

אל גור בסרטו "אמת מטרידה" על עתיד כדור הארץ בהשפעת "אפקט החממה"

 

     עכשיו מתחיל תהליך תעשייתי רב המצאה ועתיר תפוקה ומוצרים, במפעל ביתי קטן, אותו הקים זטלנד בצמוד לבית המלאכה שלו במושב בצרה בשרון: "כל חודש אני אוסף כמאה ליטר שמן מכל מסעדה, שוטף במים ומבשל אותו ומפיק ממנו את הסולר שעליו נוסעת המכונית שלי", מסביר התעשיין הביתי "שמן הבישול המשומש מכיל גם גליצרין, ממנו אני מפיק סבון נוזלי ומספק אותו למסעדות בתמורה, כדי שיתקיימו יחסי 'קח ותן' הוגנים בינינו. ולא די בכך, חלק מהגליצרין אני מערבב עם נסורת דחוסה שמצטברת בייצור ושיפוץ הרהיטים בבית המלאכה שלי, אני דוחס את זה לקרטונים של חלב ויוצר מזה 'לוגים', המחליפים את בולי העץ בקמינים ומשמשים כחומר בעירה מצוין. כך בסופו של דבר, האוטו שלי לא פולט גזים רעילים כפחמן חד חנקני או גופרית, הגורמים לעיבוי גזי חממה ולסרטן, אלא פולט רק פחמן דו חמצני בדומה לפוטוסינתזה של צמחים, הצורכים ופולטים חמצן נקי. סבון הניקוי שאני מייצר למסעדות, מתפרק בשימוש ולא מזהם את מי התהום", זטלנד מסכם בסיפוק, אך לאחר מחשבה קלה הוא מתוודה "הבעיה היחידה, שמצד אחד אני חוסך הרבה כסף כי אני לא משלם לסולר בתחנות דלק, אבל מצד שני תמיד יש לי ריח של פלאפל או מסעדת דגים במכונית וזה גורם לי לחשוב כל הזמן על ג'אנק פוד".

 

     מי שחשב שזטלנד מבזבז מים יקרים בתהליך התעשייתי שלו, יגלה אידיאולוגיה חסרת בקיעים: "אני משתמש רק במים שאני אוגר מהמזגן של המשרדים השכנים לבית המלאכה שלי", מסביר זטלנד, שאוסף את המים שפולטים המזגנים באמצעות צינורות שקופים, היישר למיכלי פלסטיק קטנים, באמצעותם הוא משקה את הגינה האורגנית שלו.

 

     מגינתו זו הוא קוטף את הצמחייה ממנה הוא מכין לאורחיו תה, כשהם מתרווחים בחצר בית המלאכה שלו, על כיסאות שכל אחד ואחד מהם מתקופת חיים אחרת, צורה שונה וסגנון אחר. בית המלאכה ממוקם במבנה מתועש אותו חופן פרדס ענק, במתחם נחבא ורגוע בפאתי מושב בצרה, צפונית לרעננה. בסדנה שלו מפוזרים שולחנות נגרים, מלוכלכים בצבעים ובדבק נגרים קרוש. על הקיר תלויים כלי עבודה ובצד אוסף רהיטים עתיקים שהוא משפץ: כסאות בני מאה מדמשק, מרופדים בבדי משי עם אורנמנטים מזרחיים, שידה צרפתית ישישה, משובצת בשריון צב, צדפים, פנינים, עלי זהב ומה לא, ספת עץ מגולף שרופדה מחדש בבדי צבעוני בנוסח הרטרו. ואילו בחצר בית המלאכה, ניצבות שלוש חביות עץ גדולות מלאות בשמן בישול, ברזים קבועים בהן ולצידן חומה של ג'ריקנים צהובים.

 

 

 

     זטלנד למד עבודה סוציאלית באוניברסיטה בתל אביב ולדבריו הותש נפשית מעבודה עם נרקומנים ונדכאים למיניהם. אז החליט להסב מקצוע ולעבור משיפוץ נפשות דוויות, לשיפוץ רהיטים ויצא לפני כעשר שנים ללמוד רסטורציה בעץ בבית הספר הנודע "פלאצו ספינלי" באיטליה, במרכז פירנצה ועל גדות נהר הארנו. כששב ארצה הבין שאין מקום שיקלוט מומחה כמוהו (אחרי שמוזיאון ישראל הציע לו לייצר עבורו מסגרות עץ לציורים) והקים בית מלאכה משלו, היכן שבעבר פעל לול תרנגולות. את העסק הצעיר הוא מימן בהתחלה בעבודה כמלצר במסעדות תל אביביות. "'אורנה ואלה' הייתה מחלקת השיווק הראשונה שלי", הוא מתבדח "בא לשם קהל מצוין, הסתחבקנו ויחד עם החשבון חילקתי להם כרטיסי ביקור שלי כרסטורטור. משם באו הלקוחות הראשונים שלי. למשל, מעצב הפנים אלכס מייטליס, שאמו בישלה עבור המסעדה". את הרהיטים הוא משחזר מחומרים טבעיים, לפי מסורות בנות מאות שנים. למשל, דבק עשוי מעצמות ארנבות או שור, דבקים על בסיס מים, ג'יסו (גבס), אדמה. העבודה מתבצעת על משטחים עשויים עור מקיבה של חזיר ועם חיבורים מכנים ללא מסמרים. את הרהיט המוגמר מצפים בשעוות דבורים. "כך עשו רהיטים פעם, כדי שיחזיקו מעמד לכל החיים", הוא מסביר בגאווה מקצועית, "פעם תכננו הכל לטווח ארוך וחשבו על העתיד".

 

 

 

 

www.jzrestoration.com

 

מודעות פרסומת

תגובה אחת בנושא “השפעת "אפקט החממה" על הספה בסלון”

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s