מה ומי בעיצוב העולמי – המבוא השלם לכל מה שזז בעיצוב העכשווי

 

 

 

 

פרק א':   סמל לחופש שלי – מוצר אישי בעידן הגלובליזציה

פרק ב':   שוברים את הכלים – גרוטאות גרוטסקיות והיברידיות

פרק ג':   שלדים וארון – מינימליזם ותמצות

פרק ד':   הפתעה! – הומור

פרק ה':  לא לפולניות בלבד – הקרמיקה סקסית

פרק ו':    לראותם בלבד – בגבול האמנות והעיצוב

 

 

 

 

פרק א':

סמל לחופש שלך

מוצר אישי בעידן הגלובליזציה

 

 

 

     בסרט "לב פראי" מסביר סיילור (ניקולאס קייג'), שמעיל עור הנחש שלו הוא עבורו "Symbol of my individuality and my belief in personal freedom". נעמי קליין, הכוהנת הגדולה של המלחמה בגלובליזציה, גילתה את עיננו, שאנחנו לא באמת חופשיים בבחירת מוצרים, מאחר ואנו בוחרים מתוך אלטרנטיבות שמספקים עבורנו אותם תאגידים, שיוצרים את הצורך לצרוך. כך בספרה "ללא לוגו", שדן בהשתלטותם של תאגידי ענק בינלאומיים, על הכלכלה העולמית בעידן הגלובליזציה. קראנו בו גם על תנועות המתנגדות ומשבשות את פעולתן של התעשיות (דוגמת "נייקי" המנצלת את פועליה).

 

     הלך הרוח הבולט כיום בסגנון החיים המערבי, המשרה מעצבים רבים באינספור ביטויים, הוא המחאה נגד העיצוב המתועש והמנוכר והמאתגר אותם להציע כנגדו מוצר אישי וייחודי, המותאם רק לנו ואין לכל אוכלוסיית הגלובוס. יצרני נעליים מאפשרים לנו לעצב בעצמנו את הנעליים שנקנה מהן ומעצבים סורגים ומציירים פרחים על רהיטי עץ, כדי להעניק להם גוון אישי, ביתי חמים, נוסטלגי ורומנטי. מעצבים מוותרים על הטכנולוגיה המתוחכמת וחוזרים לעבודת היד (קראפט) ואנו עדים גם למרד בוטה וחבלני שבא לשבש תעשייה, כמו אצל "קבוצת 5.5" הפריסאית, שעיצבה ליצרנית פורצלן יוקרתית סדרת כלים, בהם שיבשה את דפוסי היצירה שלה בני מסורת של מאות שנים, כשהדפיסה את העיטורים הסימטריים המוקפדים, במקומות שגויים על כלי הפורצלן המעודנים. מרטין באאס Maarten Baas, בסוג של מרד כמו שריפת החזיות בשעתו, אף שרף איקוני עיצוב ואובייקטים יוקרתיים והפך אותם לאודים עשנים.

 

 

 

     המגמה להאניש את המוצר הממוחשב והמתועש, באה לביטוי ביתר שאת, אצל מעצבים שבחרו לתת מגע אישי דווקא למוצרים הכי תעשייתיים והמוניים שניתן לעלות על הדעת.

 

 

     צמד המעצבים התאומים מרוטרדם שבהולנד  Demakersvan, התלבשו על גדר חוטי המתכת הבנאלית, השכיחה מסביב למפעלים, מוסכים ומבנים ציבוריים דלים בשכונות עוני וסרגו בעבודת יד "גדר תחרה" (Lace Fence) מחוטי מתכת, של רקמה פרחונית, מושקעת ויצירתית, כמו זו הנראית על המפיות בבית סבתא. 

 

 

 

     המעצב הלונדוני מתיאס ארון מגיירי Matthias Aron Megyeri בחר מצידו להאניש את הגדר הויקטוריאנית ממוטות הברזל הכבדות והשחורות, השכיחות באזורי התעשייה הלונדוניים האפרוריים. את חודי הגדר (השפיצים הדוקרנים), עיצב בצורת חיות קומיקס, כמו פינגווין עם מקור נישא או ארנב שמוט אוזניים. עבודה זו הנקראת "מיסטר סמיש ומאדם באטלי", הייתה אחת סדרת גדרות ואביזרי בטחון בשם "חלומות מתוקים", בתערוכה: "Safe" (בטחון), שהציגה אוצרת מוזיאון המומה, פאולה אנטונלי ואחת מהן אף נבחרה לשער קטלוג התערוכה.

 

 
 

 

 

 

 

      יוריס לאארמן מרוטרדם, הצליח להפוך רדיאטור ליצירה גלריינית: הוא עיצב לדרוג דיזיין, רדיאטור "גל חום" מבטון, פתלתל כעיטורי ופיתוחי הרוקוקו דמויי צמחיה. הרדיאטור מוצמד לקיר בבית ומהווה אובייקט אמנותי מעורר השתאות ולא חפץ ביתי זניח.

 

     לאחרונה פיסל מרטין באאס סדרת כסאות צבעוניים, עשויים בעבודת יד בחימר תעשייתי (מחוזק במתכת), כך שכל אחד מהכיסאות שונה מהשני והצרכן יכול להתגאות שיש לו כסא שאין לאף אחד אחר.

     פיטר טראג מאנטוורפן, עשה דבר דומה לכיסאות הבנאליים, פשוטים ומסורתיים שכולנו מכירים ועטף אותם בתחבושת בד צבעוני (60 מטר כל כסא), עד שהם נראים כמו מומיות (יצרנית: אדרה. יבוא: טולמנ'ס).

 

 

     הביקוש למוצר ידידותי עם מגע היד החמים והייחודי של המעצב בעידן המחשב, התבטא בחזרה לעבודת היד והקראפט ושימוש בחומרים כמו רטאן וקרמיקה. הרטאן מאפשר ליצור רהיט אישי, שהוא מאד מעוצב ובשלל צורות מרתקות – תוך ניגוד מעניין ומושך אפילו, של עבודת יד. אפילו איקאה, שמציעה עיצוב בסיסי המתועש לכמה שיותר צרכנים, הוסיפה לקטלוג שלה מוצרים מעבודת יד, ככורסה מענפי עץ בננה או כסא נוח ארוג במלאכת יד מרטאן (645 ₪ באיקאה בארץ).

מעצב העל ו"האוצר הראשי" של רשת הביטאט האנגלית, טום דיקסון גילה אתKenneth Cobonpue , הפיליפיני שלמד עיצוב בפראט בניו יורק, אך סורג רהיטי רטאן מפעימים בקאבו סיטי שבפיליפינים (בתמונה למעלה).

 

 

 טל גור הישראלי הציג בתערוכה באירופה ריהוט מרטאן שסורגים עיוורים. אולי הוא עוד ישיב אלינו את הרהיטים שהיו כה פופולאריים אחרי מלחמת ששת הימים, כשששנו לחבר אלינו את עזה ואת בעלי המלאכה הזולים שבה.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     אבל ההמחשה המצוינת ביותר לרוח הדברים המתוארים כאן, היא המיצב הלונדוני המוצג בימים אלה באלביון גאלרי, "טראנספלסטיק" של האחים קמפנה מברזיל  (מהחודש הבא במוזיאון "ויקטוריה ואלברט"): מושבים אמורפיים מפוסלים בעבודת יד מרטאן, הטומנים בחובם את מושבי הפלסטיק של הכיסאות המתועשים. משחק בין ניגודים – מתועש מול קראפט, סינתטי מול אורגני טבעי, חומר קר מול חומר חם, טקסטורה גסה לעומת חלקה. 

 

 

 

 

    יצרנים עונים לצורך העכשווי באינדיבידואליזם ורבים מהם למשל מאפשרים לצרכן חופש בחירה והתערבות בתהליך העיצוב והשפעה על המוצר המוגמר, כדי שיראה בדיוק לפי טעמו וצרכיו. קבוצת Atelier Oi משוויץ, ייצרה ספר שדפי הנייר שלו גזורים בצורות שונות ואפשר לתלוש ולהרכיב מדפיו מנורות ופריטי ריהוט, כיד הדמיון הטובה עלינו. סטפאן דיאז מגרמניה וכריסטוף דה לה פונטיין, עיצבו שרפרפים ומושבי מתכת צבעונית, מחוררת בחיבוריה, כך שאנו יכולים לכופפם, לשנות צורתם ולעצבם בעצמנו, בכל צורה שנחפוץ (יצרן: מורוסו. יבוא: אקסלוסיב).

 

 

 

 

שטיח המגיע בגליל ואפשר לגזור ממנו את פיסת השטיח האישית לכל אחד

 

     כעיצוב אישי, המותאם לצרכן הפרטי, אפשר לציין גם את המוצרים היחידניים (OneOff) או המיוצרים במהדורות מוגבלות, כשבמקרה זה, צומחים שורשיהם מהצורך ליצור סמל מעמד למעטי מעט בעלי ממון המסוגלים לרכוש אותם. בשנה החולפת השתנתה המציאות בשוק האמנות ומספר פריטי עיצוב נמכרו במחירים מסמרי שיער, בדומה ליצירות אמנות. מעצבי על נחשבים מציעים עתה פריטים יחידניים ומהדורות מוגבלות, בגדר עבודות אמנות.

 

 

רון ארד מציע קולקציה מפוסלת של כיסאות, שכל אחד יחיד ובלבדי, מהחומר שהוא סמל התעשייה הזולה, אלומיניום שצדדיו צבועים באנודייז (צביעה תעשייתית).

 

 

והאדריכלית זהא חאדיד עיצבה מהדורה מוגבלת של שולחן "אקווה" מיימי ובוהק וסט כלים לקפה ותה מכסף סטרלינג.

 

והאחים קמפנה עיצבו במהדורה מוגבלת, סדרת כורסאות שהריפוד שלהן מגובב מבובות בד של ילדים (יצרן: אדרה. יבוא: טולמנ'ס).