מה ומי בעיצוב העולמי – פרק ה': לא לפולניות קשישות בלבד

 

 

 

פרק א':   סמל לחופש שלי – מוצר אישי בעידן הגלובליזציה

פרק ב':   שוברים את הכלים – גרוטאות גרוטסקיות והיברידיות

פרק ג':   שלדים וארון – מינימליזם ותמצות

פרק ד':   הפתעה! – הומור

פרק ה':  לא לפולניות בלבד – הקרמיקה סקסית

פרק ו':    לראותם בלבד – בגבול האמנות והעיצוב

 

 

 

 

פרק ה':

לא לפולניות ישישות בלבד

הקרמיקה סקסית

 

 

בארנבי בארנפורד

 
 

     מבין תחומי הקראפט בהם בחרו המעצבים, בולט במיוחד העיצוב הקראמי, הפופולארי מתמיד. כלי הקרמיקה שלהם מורדים במה שאפיין אותם בעידן בו היו בעיקר נחלת הסבתות הפולניות. המרד מתבטא בהדפסים אקראיים עם טעויות מכוונות על ספלים וצלחות פורצלן אציליות, פגמים מכוונים במיופייפות של הכלים, כלי אוכל או פסלים מפורצלן גרוטסקי וכן שילוב של שפה חזותית עכשווית, על כלים בסגנון העבר.

 

 

 

 

     "מוסלי מיטס וילקוקס" השיקו בחנות היקרתית של פאול סמית בלונדון, סט צלחות עם הדפסים של איקוני רוק פנקיסטים וביזאריים כמו דיויד בואי ואיגי פופ (צילומים של מיק רוק), במקום האצולה המפורכסת שניבטה מהם לאורך הדורות בבריטניה השמרנית. כשכל צלחות הסט מונחות ביחד זו לצד זו, מתקבלת תמונת ענק של כוכב הרוק.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

One Minute Blue Delft by Marcel Wanders

 

 

teapots by lola goldstein

 

 

frida melerborn

 

 

 

 

מעצבים בחרו בכלי הקרמיקה המיוצרים סדרתית והעניקו להם מגע אישי (ראו פרק ראשון כאן), ייחודי ואינטימי, למשל על ידי רקמה מחוררת בקרמיקה עצמה. בלטה בכך במיוחד הלה יונגוריוס.

 

 

צלחת עם הדפס פרחוני מסדרה מתועשת בחנות של פול סמית בלונדון וצלחת קרמיקה עם רקמה של הלה יונגריוס. למטה, עבודות קרמיקה של הלה יונגריוס

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Emma Passy

 

 

 

 

 

 

frida melerborn

 

 

 

 

 

 

brendan young

 

וייקי סומרס

 

 

 

 

יובל טל, ישראל

 

 

 

 

 

 

 

 

yael kristal

 

 

 

 

 

 

 

דרור בן שיטרית

 

Tjep בתערוכה "שביר" במיאמי 2007

 

 

Jaime Hayon

 

 
 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

     אבל המהפכה האמיתית היא בפיסול הקראמי, המסתלבט על גנדרנות העבר שאפיינה אותו:

 

 

    

   פורצלן מעידן הרוקוקו, פאריס, 1790

 

 

     קשה לדעת מתי נגמרה תקופת הבארוק הדרמטי והחל עידן הרוקוקו הפומפדורי, שעיטר את חדריו של המלך לואי ה-15 וגם של פילגשו מאדם דה פומפדור. הרוקוקו היה הלך רוח לא פחות מאשר סגנון אמנותי ואין כמו סגנון הרוקוקו (1695-1760) כסמל לגנדרנות. התשוקה לדקורציה חצתה יבשות והרוקוקו הצרפתי, שינק מאיטליה והושפע מסין, שילב דרקונים, מפלים, זוחלים, צמחים וסלסילות פרחים ברהיטים ובאגרטלים ובכל מה שלא זז. הפורצלן השברירי, קסם לפסלים אף יותר מאצילותו של השיש והם יצרו אינספור פסלונים ועיטורים מפורצלן לשלל אובייקטים – מלאכים שהחזיקו באהילי מנורות, נימפות ורוזנות עטויות פרחים, כשציפורים ופרפרים ריחפו מעל ראשיהן, עיטרו מסגרות למראות, שולחנות פורצלן וסלסילות אוכל. אין תמה בכך שאמנים ומעצבים רבים בחרו בסמל זה של הבורגנות הגנדרנית, כדי לבטא מחאה, סלידה, או סתם להסתלבט על מאדם פומפדור בהומור.

 

 

 

Reconnoitering by Megan Bogonovich

 

הלה יונגריוס

 

     בארנבי בארנפורד מלונדון, משלב בפסלי הפורצלן שלו בין הרוזנים והנסיכות האציליים – לבין דונאלד דאק ושאר יצורי דיסנילנד. במקום הכפרים הפסטורליים של בריטניה הגשומה עם הפרות הרועות באחו, הוא פיסל משפחה שוויצרית מחויכת בחברת פרה, על רקע מקדונלדס. הפסל נקרא: "הו מאמי, האם אנחנו יכולים לשמור את הפרה?". בפסל אחר שלו נראה הרקולס היווני המרים את כדור הארץ ועליו כדורגלן עם כדורגל שאומר: "עוף מפה! זה הכדור שלי!". או פסל רכב כרכרה שדרס רוזן המוטל בשלולית דם ורוזן אחר המגיח מהכרכרה, כששם הפסל: "שיט! עכשיו אני באמת עומד להגיע מאוחר". מול ההומור של בארנפורד, מציעה Shary Boyle (35) הקנדית קיטש מסויט. יוצרת רב תחומית זו, מתמקדת בפיסול בפורצלן צבוע ובחימר צבוע בגועש או בפולימרים. היא מפסלת דמויות נשים מוטרדות ומיוסרות. הפוביות שבעבודתה מכה בצופה ומהממת בעוצמתה. הצגת דמויות מורבידיות שכאלה דווקא בפסלוני פורצלן מיופייפים וגנדרנים, מעצים את האימה (לנשים שהיא מפסלת היא נותנת שמות רומנטיים כמו שלגייה).

 

 

שלגיה של שריל בוייל

 

 

 

     גילי בן עמי מישראל, מבטל את אופיים הקיטשי של פסלוני ויטרינות פולניות שהוא מוצא בשוק הפשפשים, על ידי תלישת אברים שלהם וצביעתם בצבעים זרחניים. קבוצת Committee של הצמד קלייר והארי ריצ'רדסון, האוהבים לערבב סגנונות ותחומי עיצוב וליצור מהם בלגן מעוצב, צבעוני, חינני וחביב (יש להם למשל טפט צבעוני עם אימג'ים מעופפים של פרחים, תינוקות, מכשירים סלולריים ורהיטים, שכאילו מתעופפים בחלל החדר), יצרו סדרת גופי תאורה יוצאת דופן בשם "מנורות קאבב", שהן שיפודי צעצועים ואובייקטים קראמיים קטנים, כמו פירות, נעלי עקב, טרנזיסטור, כובע ואטב כביסה.

 

 

 

 

 

maxim valkovsky, פמוטים

 

 

 

 

 

וייקי סומרס

 

 

 

 
 

4 העבודות האחרונות הן של קבוצת COMMETEE

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

מודעות פרסומת

3 תגובות בנושא “מה ומי בעיצוב העולמי – פרק ה': לא לפולניות קשישות בלבד”

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s