ההיסטוריה חוזרת ומחוזרת

 


רגע מכונן: כורסת לוקהיד מ-1985 של מארק ניוסון נמכרת במיליון דולאר

 

נאמר פעם שיצירות עיצוב נחשבות פחותות מיצירות אמנות בשיח המוזיאלי, בגלל שאספנים אינם רוכשים אותם ובעלי ממון כידוע מכתיבים את התנהגות שוק האמנות. אלא שלפני שנה נקבע לכך תקדים, כשהמעצב האוסטרלי ששורשיו בפיסול, מארק ניוסון, מכר את מודל כורסת האלומיניום שלו דמוית הלשון הענקית Lockheed Lounge מ-1985 במיליון דולר, בסותבי'ס ניו יורק. זו הייתה יריית הפתיחה של מה שסימן מהפכה של ממש, כשאספנים החלו לנכס פריטי עיצוב: בבית המכירות סותב'יס נמכרו באותה שנה דלתות של ז'אן פרובה הצרפתי ברבע מיליון דולאר, הנברשת הדרמטית FUN מ-1964 שעיצב ורנר פנטון ממטבעות מאם הפנינה ב-27 אלף דולר, כורסה מבובות דובונים מ-2004 בעיצוב האחים קמפנה ב-66 אלף דולר וכורסת "דג איטלקי" של רון ארד מ-1988 ב-60 אלף דולר.

 

 

 

 

מכירה פומבית: כסא אלומיניום D של רון ארד, נמכר ב-$409,000 וספת הסושי של האחים קמפנה השיג $235,000

 

לייפסטייל ואמנות מתערבבים לראשונה בהיסטוריה ואספנים מוכנים עתה לשלם עבור חפצי עיצוב שימושיים. בסותב'יס נלחמים אספנים על רכישת מאפרה, שרפרף ברים וכוסות שתייה שנמכרים כולם ובמחירים גבוהים. בתי המכירות כריסטי'ס וסותבי'ס כבר נלחמים ביניהם על השליטה בשוק זה ונערכים כדי לפתותו. במחלקת העיצוב המודרני בכריסטי'ס למשל, החלו לסדר את האובייקטים לפי האטרקטיביות האסתטית שלהם ולא לפי השיוך ההיסטורי כפי שהיה נהוג עד כה. המהפכה לא נעלמה מעינם של המוזיאונים הנחשבים, שהחלו רוכשים פריטי עיצוב עכשוויים לאוספיהם: את "כסא הטווס" של וורנר פנטון משנות ה-90, רכש במכירה האחרונה בכריסטי'ס, המוזיאון לאמנות במרכז פומפידו. היחס הרציני של המוזיאונים לפריטי העיצוב, הביא מצידו לנכונותם של המעצבים לרכוש חפצי עיצוב יקרים יותר.

 

 

מכירה פומבית: ספת "בנקט" של מריה פרגי ב-$421,000 ופרוטוטייפ כסא C1 של פטריק ג'ואין ב-$22,500

 

 

"שולחן זרים" של יורגן ביי מ-2006 ב-$43,495 ופרוטוטייפ ארון מגירות "פירמידו" של שירו קורמאטה מ-1968 ב-$115,954

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

שולחן של ז'אן פרובה מ-1935 ב-$126,849

 

התפנית הממשית בשוק זה נעוצה בגילם של מוצרי העיצוב הנסחרים: עד עתה רכשו אספני העיצוב אובייקטים מראשית המאה ועצרו בסגנון האר-דקו של שנות השלושים. עתה הם רוכשים יצירות החל משנות החמישים (כצ'ארלס וריי אימס, ג'ורג' נלסון, איסאמו נאגוצ'י), ועד למעצבים העכשוויים (כזהא חאדיד), הנהנים מהביקוש הלוהט ביותר על ידי האספנים, המוכנים לשלשל לידיהם סכומים דמיוניים בתמורה לרהיטים מקוריים, פריטים יחידניים (OneOff) או המיוצרים במהדורות מוגבלות. בעוד שהעיצוב התעשייתי בן המאה הקודמת ביקש לשפר את איכות חיי בני כל המעמדות ולהעניק לו עיצוב זול ויעיל, הרי שדור המעצבים של המאה שלנו מעדיפים עיצוב אליטיסטי המספק בעלי ממון. כך הפכו מעצבים בשנות השלושים והארבעים לחייהם, מטוקיו ועד פאריס, לכוכבי על בשוק האמנות הבינלאומי.

 

 

עיצוב גרמני מתקופת הבאהאוס: סט כלי תה מתקופת האוונטגארד של תיאודור ונדה מ-1927 ב-$180,000 וקנקן תה נודע של מריאן בראנדט מ-1927 ב-$361,000

 

כוכבי עבר מבוקשים כיום בשוק האספנים, הם יוצרי אייקונים: ורנר פנטון הדני, שזנח את השורשים המסורתיים בו נתקע העיצוב הסקנדינבי והצליח להתחבר לעיצוב ההזוי והצבעוני ברוח הפופ של שנות ה-70, אולי התקופה הכי מכוערת בתולדות העיצוב. המעצבת הצרפתייה מריה פרגיי (76), שהתפרסמה לפני ארבעה עשורים כשהאופנאי פייר קארדן רכש את רהיטיה ונעלמה מאז לאחר שהיגרה לערב הסעודית – רהיטי הנירוסטה שלה נמכרים כיום בסכומים של עד רבע מליון דולר. קולקטיב העיצוב ממפיס, עם חפצים ילדותיים, קיטשיים ומופרעים שטלטלו את התעשייה כשהוצגו לראשונה ב-1981 (והאופנאי קארל לאגרפלד מיד עט עליהם וריהט בהם את כל ביתו).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אחד מסט בן 13 פריטים של האדריכל הברזילאי המיתולוגי בן ה-100 Oscar Niemeyer ב-$200,000

 

האם מגמת שוק זה תמשך ויצירות עיצוב ישתוו במעמדן ליצירות אמנות? נשיב באנקדוטה שתיתן פרופורציה: במכירה האחרונה של סותבי'ס, נמכר ציורו של פיקאסו "דורה מאאר וחתול" ב-95 מיליון ליש"ט, לאלמוני שהרים ידו בשורה האחרונה. אף אחד אינו יודע מיהו. והוא לקח איתו באותה הזדמנות, גם ציורים של מונה ושאגל והשאיר שם 102 מיליון ליש"ט נוספים.

 

 
כורסת "דג איטלקי" של רון ארד מ-1988 ב-60 אלף דולר
 
 
מודעות פרסומת

2 תגובות בנושא “ההיסטוריה חוזרת ומחוזרת”

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s