יוצאים מהקופסא

 

 

 

היכל התרבות ברחובות, בצורת פרח. אדריכל חיים דותן

 

"זו איננה תערוכת אדריכלות אלא חגיגה לרוח האדם וליופי הטבע", מעמיד חיים דותן (54) דברים על דיוקם, למי שמבקר בתערוכתו הראשונה שנפתחה לפני שבוע בנמל תל אביב. האדריכלות שבתערוכה, כמו האדם שיצר אותה, רבת פנים ותחומים: חוקרת וחסרת מנוח אך מטיפה לשקט ושלווה, מדברת על איזון והרמוניה אך מפירה אותו בהבעה יוצאת דופן ונונקונפורמיסטית, מעריצה את חוסר הצורה ואת האמורפיות של הטבע ההיולי ובה בעת עושה שימוש וירטואוזי בטכנולוגיות וחמרי בנייה מתקדמים.

 

 

קמפוס האוניברסיטה באשדוד. אדריכל חיים דותן

 

משרדו של דותן עסוק בתכנון פרויקטים פרטיים וציבוריים רחבי היקף באסיה, באפריקה, במזרח אירופה ובישראל ובתערוכתו הוא מציג מבנים ובתים שתכנן לצד בתים בשירים שכתב, צילומים שצילם ופסלים שפיסל. אלה מציגים את החשיבה התיאורטית המלווה את עבודתו האדריכלית, המחזיקה בתפיסות שחוקות שאמנם אין בהן חידוש ושהפכו עם הזמן לפופוליסטיות בגלל פשטנותן – כמו השלמות שבחזרה לטבע וחיפוש שלווה בפנימנו במקום ברחבי תבל – אבל הן הרי תמיד נכונות ועוצמת היצירות של דותן, איכויותיהן וכנותן – משכנעת. והרי מה שקובע בסופו של דבר זו התוצאה הסופית.

 

 

 

"העבודות שלי בתערוכה הן אמצעי להציג דרך חיים שאני מסב את תשומת לבנו אליה" מסביר דותן, "אנו חיים במאה עתירה באמצעים טכנולוגיים, מידע שוטף מהמון ערוצי תקשורת, שטיפת מוח של מפרסמים ולחץ אדיר בגלל הצורך לשרוד. בנסיבות אלה צריך ליצר סביבות חיים שיאפשרו לכולנו שקט נפשי". דותן לא מוצא זאת בסביבת החיים הנבנית עבורנו עתה: "תוחלת החיים מתארכת וצפיפות האוכלוסין גדלה בצורה בלתי נתפסת, עוד מעט החלום שלנו לבית קטן עם גג רעפים וגינה יתחלף בחלום בלהות של מגדלים. אלה נבנים עתה במהירות מסביבנו ויוצרים חומות שנעשות גבוהות ורחבות יותר. הצליחו לדחוס כבר 55 יחידות דיור לדונם ובהונג קונג הגיעו כבר ל-150 יחידות דיור לדונם. מה גם שהחברה הצרכנית גורמת לנו להקדיש הרבה משטח הבית לאחסנה חונקת של מוצרים שאין לנו באמת צורך בהם. החומות האלה הם מחלת איידס, האפידמיה של האנושות. בערים רבות כמו סן פאולו, במקסיקו ועד למזרח הרחוק החומות כבר חוסמות את השמש, הרוח והטבע. 100 משפחות גרות במגדל ואף אחד מהם לא מכיר שכן אחד שלו".

 

 

 

סורן קירקגור אמר שפילוסופים הם אדריכלים שבונים בתים שאף אחד אינו יכול לגור בהם. אדריכלים יודעים להציג משנה אדריכלית חוצבת להבות ולבנות מגדלים של מילים, שלא תמיד הולכת יד ביד עם התוצאה המעשית והעשייה האדריכלית שלהם. דותן לעומת זאת כן באמונותיו, מקורי והולך בנאמנות בעבודתו אחר משנתו התיאורטית (דבר הראוי לציון ולו רק בגלל שזו לא לוקה בתמצות אדריכלות ממגזינים מאמריקה). האדריכלות של דותן מציעה פתרון חילופי לבריחה מהעירוניות אל הטבע – ביצירת סביבות חיים ששואבות השראתן מהטבע. "לצורות אמורפיות אין אמנם 'סטייל', אבל כך גם ההרים והאגמים, השמיים והרוח" מסביר דותן את עיצוב מבני הציבור והאוניברסיטאות, בתי-המלון והתעשייה שתכנן. "בנייני הקופסאות המרובעים שמסביבנו עומדים כמו במסדר ולא מדברים זה עם זה וכל אחד מתנשא ואומר שהוא יפה וגבוה יותר. אבל בטבע ההר, האגם והיער כן מדברים אחד עם השני". דותן גורס שהמפתח להתמזגות ההרמונית בין הבניינים נמצא בחללים שביניהם. נהוג לתת משקל עיקרי למבנים עצמם והחלל שביניהם הוא חלל ריק ולא חשוב, אך דותן מייחס לו משמעות רבה יותר מאשר לבניינים עצמם וטוען שעיצובו יגרום להם לחבוק או לשוח זה עם זה ולטשטש את האינדיבידואליות המנוכרת שלהם.

 

 

הפסלים בתערוכה ממחישים את הצורניות שבה משתמש דותן. הוא מאמין שגיאומטריה מרובעת וישרת זווית גורמת למבנים להיות קפואים וליצור תחושה חוסמת, כמו קיר בטון אטום ואילו צורות אמורפיות כמו בטבע הן דינאמיות, זולגות וזורמות. כך הוא תכנן את "בית-הספר האמריקאי הבינלאומי לילדים" באבן-יהודה (עם פלסנר אדריכלים), שהילדים כינו אותו "מגניב". בית הספר תוכנן ככפר הטובל בטבע עם ככרות, חצרות פנימיות ומבנים עגולים המזכירים גבעות. מבנים מעוגלים המחבקים ומלטפים זה את זה את זה ומצופים בהתזת בטון רכה בצבע חול ים. תקרת הספרייה שבלב "הכפר" הייתה שקופה ופתוחה לשמיים ובתוך הספרייה נבנתה בריכת דגי זהב שלגדותיה עצים קטנים. "זה יצר שקט הנדיר במוסדות חינוך, כי התלמידים יושבים מול הבריכה ומשוחחים בשקט כשהם צופים בדגי הזהב או מביטים לשמיים", מסביר דותן. לאחרונה זכה דותן בתחרות לתכנון "קמפוס האוניברסיטה באשדוד" (200 דונם) והוא מעניק לו צורת כר דשא ענק כשהמבנים של המוסד מסודרים סביבו כמו סלעים מעוגלים, בדומה לגן סלעים יבש עם זן שקט ביפן הקלאסית.

 

 

אתה מבטל במחי יד גורף שפה אדריכלית "מרובעת" ו"ישרת זוויות" שמאפיינת את מיס ואן דה-רוה, לה-קורבוסייה, לואיס קאהן וכל זאת עוד בטרם הגענו נניח ל"מרכז פומפידו"?

"אתה מביא מבנים יחידים ואני מדבר על המכלול האורבאני. קח בית שכל אחד מהם תכנן ושים מאה ממנו אחד ליד השני – נקבל רעש ויזואלי איום ונורא. כולם יחידי סגולה וגאוניים בקנה מידה היסטורי, אך איני מתייחס למבנה כפסל אחד, אלא מה קורה לנו כשאנחנו לוקחים את המבנים ויוצרים חומות כי הם לא מתייחסים זה לזה. אנחנו מרגישים אז בקניון של אבן. זה מה שקורה כיום במגדלים היוקרתיים האלה בצפון תל-אביב. חייבים לשנות את כל זה לפני שנגיע לקטסטרופה אורבאנית ולכן אני מדבר על חשיבות החללים בין הבתים, השכונות והרחובות, מול הצפיפות הדחוסה של האוכלוסייה. זו ליבת התערוכה שלי – איך אפשר לחיות חיים שקטים ויפים בצפיפות גבוהה מאד".

 

 

 

 

בתערוכה יושק ספר שירים שכתב דותן "אחרי הגשם". "כל שנה אני יוצא לשייט בקיק באגמים בארה"ב או מסתובב ביערות ומתחבר לגן העדן. שם כתבתי את השירים. השירים קצרים כמו בהייקו יפני, אך מביעים את היופי השקט הנמצא בטבע. השירים והתמונות שצילמתי מציגים את הטבע הנהדר הזה שאנחנו הורסים בזיהום, עקירה והרס". אומר דותן וממחיש בשיר שהוא מקריא: "בלב הערפל, אתה נסחף בשלווה בגלי האגם אל מאומה" ומיד מסביר "המאום הוא השקט הנפשי בלב אגם כשהבוקר רק מתחיל להתעורר". שיר קצר נוסף: "אחרי הגשם, יהלומי טיפות מים, הם הקן של העכביש" ואחר "'במעבה היער, הולך בעדינות, בין טיפות אור יקרות".

 

 

 

 

הד במדבר, עד 26/4/08. זהזהזה גלריה לאדריכלות, מבנה 12 נמל תל-אביב. כל יום 11-20, שישי (10-18), ביום ב' סגור

 

 

מודעות פרסומת

תגובה אחת בנושא “יוצאים מהקופסא”

  1. אני מכיר את חיים דותן, עבודותיו, ניסיונו ומחשבותיו המקוריות ואני מעריך אותו
    אבל אני חייב לומר שאני מזועזע משתי הסקיצות העליונות, של הפרח ברחובות ושל הקמפוס באשדוד, שפשוט נראים זוועה, משהו נורא
    יש אמורפי ויש אמורפי
    הרי הוא לא המציא את האמורפי, זה יכול להיראות טוב אבל בדרך כלל זה עלול להיראות מחריד
    דווקא הסקיצה של השכונה יותר למטה והצילום של שתי תולעי הכסף הבנויות סבירים הרבה יותר
    בכל מקרה, תודה על פוסט מעניין, בתחום שלא מרבים לעסוק בו בחברתינו

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s