צורות שהמוח אוהב

האם המוח שלנו מוצא צורות מסוימות כאטרקטיביות יותר מאחרות? תערוכה חדשה בוושינגטון טוענת כי לבני אדם יש זיקה לחיטובים עגלגלים ויש נתונים מדעיים המוכיחים זאת

Jean-Arp-sculpture1

לפני מאה שנה, מבקר אמנות בריטי בשם Clive Bell, ניסה להסביר מה הופך את האמנות… ובכן, לאמנות. הוא הניח שיש "צורה בעלת משמעות", סט מסוים של קווים, צבעים, מרקמים וצורות, אשר מכשיר יצירה כאמנות. איכויות אסתטיות אלה מעוררות תגובה נעימה אצל הצופה, תגובה אוניברסאלית שאינה תלויה במיקומו הגיאוגרפי של הצופה או בתקופת זמן בה הוא חי.

ב-2010, מדענים במכון המוח Zanvyl Krieger Mind/Brain Institute באוניברסיטת ג'ונס הופקינס בארה"ב, חברו למוזיאון לאמנות וולטרס בבולטימור, לעריכת ניסוי: אילו צורות מהנות אותנו ביותר, הם תהו ומה בדיוק קורה במוחנו כשאנחנו מסתכלים עליהן?
היו להם שלוש השערות. זה אפשרי, הם חשבו, שהצורות שאנחנו הכי מעדיפים מבחינה ויזואלית, מרגשות, כלומר מעוררות פעילות מוח אינטנסיבית. יחד עם זאת, יכול להיות שהצורות המועדפות עלינו משפיעות על פעילות מוחית שלווה ורגועה. לחלופין, הם שערו שאנחנו נימשך לצורות שידרבנו את מוחנו לפעילות ערה וחלשה לסירוגין.

Beauty-and-the-Brain-Revealed Beauty-and-the-Brain-Revealed-2

כדי לחקור זאת, המדענים יצרו עשרה סטים של תמונות, אותם תלו על קיר במוזיאון. כל סט כלל 25 צורות – כולן סריקות לייזר של ווריאציות מפסל ברונזה עגלגל של האמן Jean Arp (בתמונה). עבודתו של ארפ נבחרה לניסוי, כי לפסל שלו צורה מופשטת שאינה מיועדת לייצג חפץ או דמות מוכרים.
עם כניסתם לתערוכה, ששמה "יופי והמוח", המבקרים הרכיבו משקפיים 3D תלת ממדיים ולאחר מכן, בכל סט תמונות, ציינו את צורתם המועדפת ביותר וכן הפחות מועדפת, על פתק הצבעה. הצורות בעצם היו גוש עם נספחים שונים.
מדעני המוח סקרו לאחר מכן את התגובות של הצופים, בלוויית סריקות fMRI שנעשו למוחם של משתתפי מחקר במעבדה, שהתבוננו באותם הדימויים.

"ניסינו באמת להבין איזה סוג של נוירונים של מידע נוצרו, מדוע חלק מהדברים נראו נעימים יותר או עדיפים על הצופים מאשר דברים אחרים. מצאנו את התגובות כמעט אוניברסאליות בנתונים וגם בקהלים, שיש לרוב המכריע קבוצת העדפות ספציפית", אמר מנהל המכון.
המדענים גילו כי המבקרים העדיפו צורות עם קימורים עדינים, בניגוד לזוויות חדות. סריקה מוחית מגנטית של משתתפי המעבדה, הוכיחה את ההשערה הראשונה של החוקרים כאמיתית: צורות מועדפות אלה מייצרות תגובות ופעילות מוגברות חזקות יותר במוח. כמו שנאמר,"יופי הוא במוחו של המתבונן".

עכשיו, אנחנו עשויים לצפות, כפי שמדעני המוח עשו, כי דווקא חפצים חדים יגרו יותר תגובה, בהתחשב בכך שהם יכולים לאותת על סכנה. אבל התערוכה מציעה מחשבה הגיונית למדי למה ההפך עשוי להיות נכון. "אפשר לשער כי הדרך בה אנו תופסים את הפסל, מתייחסת לאופן שבו המוח האנושי מותאם לעיבוד מידע אופטימאלי בעולם הטבעי", נכתב בתצוגה. "עקמומיות משטח קמורה ורדודה אופיינית לאורגניזמים חיים, משום שהיא מיוצרת על ידי לחץ הנוזל של רקמה בריאה (למשל שריר) כנגד קרומים חיצוניים (למשל עור) באופן טבעי.
המוח כנראה התפתח כך שיוכל לעבד מידע על צורות מעוגלות וחלקות, על מנת להנחות התנהגות השרדותית כמו אכילה, הזדווגות ובריחה מטורף. לעומת זאת, המוח יקדיש פחות עיבוד לעקמומיות גבוהה, צורות משוננות, אשר נוטות להיות לא אורגניות (כגון סלעים) ולכן פחות חשובות".

קבוצה אחרת של מדעני מוח, הפעם באוניברסיטה של טורונטו בסקרבורו, מצאה אף היא תוצאות דומות, כאשר בחנה העדפות של אנשים בתחום האדריכלות. במחקר שפרסמה האקדמיה הלאומית למדעים בתחילת השנה, הם דיווחו, כי הציגו לנבדקים 200 תמונות של חדרים עם עמודים עגולים וספות אובאליות ולנבדקים אחרים תמונות של ספות מרובעות ושולחנות קפה קופסתיים. הנבדקים בחרו בקבוצה הראשונה של האובייקטים כמייצגת את עיצוב הפנים היפה, על פני הקבוצה השנייה.
סריקות מוח שנלקחו בזמן שהמשתתפים הללו ביצעו את הערכת עיצובי הפנים, הראו כי עיצוב מעוגל מעודד יותר פעילות מוח באופן משמעותי, מסקנה דומה למה שגילתה קבוצת המחקר הראשונה. ראוי לציין שאהבת החיטובים לא אפיינה רק גברים, נשים וגברים בכמות זהה לקחו חלק במחקר. נראה שעגלגלות מושכת הנאה אנושית אוניברסאלית.
המדענים גרסו שהאמנים הטובים ביותר, הם אלה שמתחברים אינטואיטיבית לצורות שמגרות את מוחו של הצופה.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s